Bearing Sparta 1949

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
WJagersma
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2021, 04.05

Bearing Sparta 1949

Bericht door WJagersma »

Goedemorgen!

Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!

Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt

Wietse
Bijlagen
OMe Fiets Crank.jpg
OmaFiets Crank.jpg
Oma Fiets Crank.jpg

m-gineering
Berichten: 671
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door m-gineering »

WJagersma schreef: 14 mei 2021, 16.25 Goedemorgen!

Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!

Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt

Wietse
hier kom je vast een eind mee: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... p-and-cone
/Marten

rowejon
Berichten: 373
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door rowejon »

Hi,
Very useful to know that with the bike the right way up the left side cup is right hand thread & the right side cup is left hand thread. The shallow holes in a cup are for locating a peg spanner. The lock ring is usually adjusted with a C spanner. Both are illustrated in the link from m-gineering.
Jon

rowejon
Berichten: 373
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door rowejon »

Hi,
In the link they advise using locking compound when re-fitting cups. Because your bike has locking bolts under the bracket you don't need to use compound.
There are very few identifiable early Sparta bikes. Until sometime in the 40's Sparta only used transfers & not a brass badge on the head tube.
Jon

WJagersma
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2021, 04.05

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door WJagersma »

Dank je eidereen :)

Wietse

Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 581
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door wimjansen »

They use locking bolts (in Dutch: slotbouten). These can be rather hard to obtain, but of course you can also use standard bolts and nuts of the right size. Do not overthigten!
DCR gaat nooit verloren....

Maarten Waarlé
Berichten: 1831
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij dit type trapas zijn beide cups voorzien van normale schroefdraad dus linksom los.
Je kan mocht er geen goede tool zijn de uitstekende cup ook best met een waterpomptang vastpakken. De cup is gehard en de draad zal niet zomaar
ingeknepen of vernielt worden. Er zijn natuurlijk grenzen. Het moet wel een beetje willen draaien.
Als een cup los is kan de as eruit en kan je overwegen om de andere te laten zitten.
De positie van die cup bepaalt ook je kettinglijn .schroef je de cup aan tandwielkant verder uit of in dan komt ook de kettinglijn schuin te staan.

Groeten,
Maarten

BeundeHaastweewieler
Berichten: 58
Lid geworden op: 2 feb 2020, 14.16

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door BeundeHaastweewieler »

met deze;
Bijlagen
P1130782.JPG
P1130781.JPG

WJagersma
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2021, 04.05

Re: Bearing Sparta 1949

Bericht door WJagersma »

Thanks Maarten!

I managed to get it out using that advice.

Wietse

Plaats reactie