Vastconus of lagerconus, demonteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Werner

Vastconus of lagerconus, demonteren

Bericht door Werner »

Zo een vastconus (duits: Festkonus) wil nog wel eens erg vast zitten - muurvast.
Vastconus demonteren  (1).JPG
Met de andere kant van de as in de bankschroef geklemd, wordt het lastig demonteren, zo aan het bovenste uiteinde. Ook al omdat de steeksleutel twee erg smalle platte kanten op de conus aantreft, waardoor die er vrijwel zeker meerdere keren af zal schieten, wat voor beide geen behoud is.

Met een list wordt dit karweitje echter aanzienlijk eenvoudiger: kracht zetten in de buurt van de inklemming en een steeksleutel die niet van de conus af kan schieten - rechtsom losdraaien, omdat de conus nu op de kop zit (de vastconus zit op deze foto in het lager verborgen).
Vastconus demonteren  (2).JPG
De steeksleutel kan natuurlijk maar een klein stukje gedraaid worden omdat die bijna klem zit - maar, dat maakt niet uit; het gaat er alleen om, de klemming van de conus los te krijgen.

Durabo88

Re: Vastconus of lagerconus, demonteren

Bericht door Durabo88 »

Slim trucje, welke naaf is dit?
Sportief fietsend!

Werner

Re: Vastconus of lagerconus, demonteren

Bericht door Werner »

Een Sachs Pentasport 2-zügig - sinds 1987. (Nog) geen oldtimer naaf maar wellicht toch toepasbaar voor andere naven.

Overigens, het geval wil dat ik met mijn jas aan stond, op het punt om naar de vaste bankschroef van de buren te gaan maar, net op dat moment kreeg ik bezoek. Dat weerhield me van mijn voornemen maar na een nachtje slapen had ik wel dit trucje bedacht ... Elk nadeel heb zijn voordeel. (J. Cruijff)

Plaats reactie