eak crank vernikkelen of zwart spuiten

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
appie's
Contacteer:

eak crank vernikkelen of zwart spuiten

Bericht door appie's »

hallo
ik ben momenteel met een kestein transportfiets bezig
nu ben ik nieuwesgierig wat jullie zeggen
ik heb een NOS setje zwarte pedalen
zal ik de crank dan ook zwart maken of zal ik hem toch laten vernikkelen?

als ik hem laat nikkelen hoe glad moet het metaal dan zijn
ik heb hem momenteel helemaal super licht opgeschuurd
nikkel is er wel allemaal af
ik heb er namelijk niet zo heel veel verstand van ik heb dit namelijk nog nooit gedaan
wil het niet verprutsen om de niet goede voorbereidingen voor het nikkelen
ik hoor het graag van jullie

vriendelijke groet abram de jong
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-01-02 at 12.36.18.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-02 at 12.36.18(1).jpeg
batavus transport(1932/33)
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)

Durabo88

Re: eak crank vernikkelen of zwart spuiten

Bericht door Durabo88 »

Het blad is al aardig versleten. Je kunt je afvragen of dat nog veel zin heeft, want met een nieuwe ketting gaat het niet echt lekker lopen. Aan de andere kant is zo'n blad ook weer erg lastig te vinden.
Sportief fietsend!

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij vernikkelen is het resultaat van het oppervlak min of meer gelijk aan de staat waarin het staal is.
Dus als je het staal spiegelend glad maakt dan zal het nikkel ook zo zijn.
Zou je het bijvoorbeeld stralen dan krijgt het nikkel ook een matter uiterlijk.
beschadigingen kleine deukjes zie je 1op1 terug.
roestputjes die schoon zijn ook.
Je kan je ook afvragen wat het doel is van het vernikkelen. Je krijgt dan een ding dat er als nieuw uit ziet.
De sfeer van een oud geleefd ding te zien is dan weg.
Bovendien zou je dan de hele fiets ,stuur naven etc moeten gaan doen om tot een evenwicht te komen.
Dat is kostbaar.
Ik doe wel zelf vernikkelen maar dat is gevaarlijk voor je gezondheid en kan bij rommelige omstandigheden ook
slecht zijn voor de omgeving.
Wegbrengen van te vernikkelen onderdelen is duur en geeft bijna altijd een te nieuw resultaat omdat je niet zelf er bij bent en kan sturen op uiterlijk.
Vernikkelen van half roestige dingen (waarmee je een meer natuurlijk beeld krijgt) zal een bedrijf niet graag doen omdat het hun bad bederft.

Ik zou in dit geval ook ivm de al weder pedalen gaan voor een zwarte crank. Maar meer algemeen gesteld ; restaureren is een proces van veel afwegingen en ''creatief gerommel''. Zomaar alles netjes zwart spuiten zal dan even zeer een ongewenst resultaat geven.
Het liefste houd je er een beetje ''het leven'' in. Beetje roest, beetje nikkel vlekje hier en vlekje daar.

Het tandblad zou wat mij betreft nog wel een tijdje mee kunnen. De achtertandwielen geven meestal de problemen bij slijtage. Voor kan het nog wel.

Groeten,
Maarten

appie's
Contacteer:

Bericht door appie's »

er moet sws wat aan gebeuren ik heb de nikkel er allemaal al af en is gelast omdat ze los van elkaar waren
maar denk dat ik er een duure fiets van maak en het stuur zadel pen naven balhoofd lager en crankstel laat nikkelen
dan is het wel weer orrigineel zo kwam die ook uit de fabriek
tis sws een jaar project en zal niet week naar week wat upoaden hoe het is geworden zal eerst weer moeten sparen en dan weer wat moeten laten doen
jullie zien het eind resultaat wel komen
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
gazelle heren (1924)

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Durabo88 schreef: 2 jan 2021, 22.13 Het blad is al aardig versleten. Je kunt je afvragen of dat nog veel zin heeft, want met een nieuwe ketting gaat het niet echt lekker lopen.
Onzin, die kan nog heel lang mee, en je zult geen verschil merken met een nieuwe. Dit is een kettingblad met flens, waardoor de ketting niet dieper gaat liggen. Daarmee blijft hij soepel lopen tot de tanden zover weg zijn, dat de ketting over de tanden gaat glijden. Als het een vlak kettingwiel was, dan zou dat wel zo zijn.
Aan de andere kant is zo'n blad ook weer erg lastig te vinden.
Vrijwel onmogelijk zelfs. Dit is de enige die bekend is. Letter kettingwielen van transportfietsen zijn zowiezo zeldzaam, maar dit het enige EAK Kestein exemplaar dat bekend is. Zowiezo zijn Kestein transportfietsen al heel zeldzaam.

Vernikkelen is natuurlijk wel erg fraai, maar zoals al gezegd kostbaar. Als je hem laat vernikkelen, zou ik alleen het kettingblad aan de voorkant (exclusief de tanden) en de crank polijsten. Bij de achterkant en de tanden werd dat nooit gedaan. Het beste om te checken of het polijstwerk goed is, is om een foto ervan te maken. Daar vallen krassen altijd veel meer op. Als hij mooi glimmend is op de foto, zonder dat je duidelijke krassen ziet, dan krijg je een mooi resultaat als je hem vernikkeld. Dus stapsgewijs schuren met steeds fijner schuurpapier, en dan met polijspasta en katoenwiel tot glans polijsten.

appie's
Contacteer:

Bericht door appie's »

het tandwiel is al aardig glad geschuur
de crank heb ik al gepoleist en is opzich wel vrij goed gelukt zonder E.A.K. weg te poetsen
het tandwiel koet ik nog even weer doen
je zal het binnen kort wel voorbij zien komen als de vernikkeld is of als ik nog een vraag heb over het nikkelen heb
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
gazelle heren (1924)

Plaats reactie