Konen voorwielas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Desmond

Konen voorwielas

Bericht door Desmond »

LS,
vanmiddag een rit gemaakt met mijn Gazelle Sport Luxe uit 1962, met trommelrem voornaaf van Gazelle
Onderweg begon er steeds meer herrie uit voorwiellager te komen, het was niet te geloven hoeveel herrie dit maakte.
Thuisgekomen meteen gekeken, is hier nog wat aan te doen, of zoeken naar nieuwe konen?
De lagerschalen zijn vrijwel onbeschadigd, en de zaak was goed gesmeerd.
Met vriendelijke groet,
Desmond
Bijlagen
IMG_20201231_194846149_HDR.jpg
IMG_20201231_194821031_HDR.jpg

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Re: Konen voorwielas

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die conen zijn slecht, maar goed gesmeerd zou daar geen geluid uit moeten komen. Het enige wat je zou moeten merken is dat het fietsen wat zwaarder gaat dan zou moeten. Waren het niet de kogels die niet meer rond waren? Soms heb je kogels met putten erin, die gaan slepen in plaats van rollen, wat een hoop herrie geeft. Of je had de lagers te strak aangedraait, dan gaat het ook niet goed, zeker als je daarbij de kogels in zulke putjes drukt. In ieder geval zou ik zeker deze conussen vervangen (of slijpen als je een draaibank hebt), nieuwe kogels erin, want ze zijn wel duidelijk aan vervanging toe.

Desmond

Re: Konen voorwielas

Bericht door Desmond »

Goedemiddag Jeroen,
nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en bedankt voor je reactie!
Ik heb de ergste ruwe plekken van de conussen wat weg kunnen halen en as weer gemonteerd met nieuwe kogels.
Met een net voelbare speling aan de velgrand afgesteld, en dat gaat tot nu goed.
Ik ga wel op zoek naar nieuwe conussen.
Met vriendelijke groet,
Desmond
IMG_20210101_090858488_HDR.jpg

Plaats reactie