tip gevraagd voor slecht schroefdraad controlestift SA 3

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
tonvanginkel

tip gevraagd voor slecht schroefdraad controlestift SA 3

Bericht door tonvanginkel »

Beste mensen, Ik ben voor het eerst een oude fiets, Fongers 1936, aan het repareren. Er gaat een heel nieuwe wereld voor me open. Zo ook dit forum.
Mooi dat dit bestaat.
Mijn vraag gaat over het herstellen van de 3-versnellingsnaaf. De tweedelige controle stift krijg ik niet meer aan elkaar gedraaid binnen in de naaf.
Het schroefdraad is slecht, maar buiten de naaf 'pakt' tie nog wel. Binnen in de naaf krijg ik de delen niet aan elkaar geprutst. Het veertje belemmert de delen om voldoende bij elkaar te komen, denk ik.
Wie heeft tips?
Is het een optie om het veertje in te korten?
Zijn er reserve controlestifs te krijgen?
Is dit mini-schroefdraad te repareren?

Ik hoor het graag,
mvg, Ton

rowejon

Re: tip gevraagd voor slecht schroefdraad controlestift SA 3

Bericht door rowejon »

Hi,
Plaats zo veel mogelijk fotos, naaf van buiten met text dat erop zit & de delen van de stift.
Gr
Jon

tonvanginkel

Afbeelding
stift 3.jpg
Bijlagen
stift 2.jpg

rowejon

Bericht door rowejon »

tonvanginkel

zeker, maar dat is een ander probleem. Bij mij is niet het kettinkje gebroken, maar de schroefdraad is voor de helft lam.

rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Andere probleem, maar hetzelfde stift. In de andere post Maarten B schrijft (mijn hoofdletters)
"Deze stift is inderdaad 2 delig en BEHOORLIJK ZELDZAAM. Fijn als het asje nog recht is en de schroefdraad tussen de twee delen nog goed."
Maarten Waarle schrijft
"Je kan voor het monteren even kijken of de as van binnen vrij is .Dus dat je er doorheen kan kijken.
Ik geloof dat het asje waar de dunne schroefdraad doorheen moet kan draaien. Dat gebeurt niet zomaar maar ik heb wel eens gehad dat ik het dunne lange deel er in stak en daarmee het schroefdraadje krom boog.
Maar als je as vrij is kun je gewoon het lange deel aan de linker kant en de ketting aan de rechter kant er in steken en in het midden komen ze elkaar tegen en draai je ze op elkaar."
m-gineering schrijft
"Staat er geen handleiding op Sturmey Archer heritage of Tony Hadland?" Je kan allebei Googleen.
Alle drie zijn handig tips.
Success
Jon

Plaats reactie