Verroeste stuurstang

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
wann3s

Verroeste stuurstang

Bericht door wann3s »

Hallo,

Ik heb een oude fiets (Gazelle Cheetah) van mijn overleden vader die ik graag zou herstellen.
Mijn vader was begonnen met de stuurpen maar heeft deze afgezaagd.
Ik heb al vanalles geprobeerd om deze er uit te krijgen maar het lukt me niet.
Hoe pak ik dit best aan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

m-gineering

Re: Verroeste stuurstang

Bericht door m-gineering »

wann3s schreef: 22 dec 2020, 19.01 Hallo,

Ik heb een oude fiets (Gazelle Cheetah) van mijn overleden vader die ik graag zou herstellen.
Mijn vader was begonnen met de stuurpen maar heeft deze afgezaagd.
Ik heb al vanalles geprobeerd om deze er uit te krijgen maar het lukt me niet.
Hoe pak ik dit best aan?
begin met de uitsteeksels van de stuurpen zover terug te meppen dat je de conus van de vork kunt schroeven, zonder frame is het al een stuk makkelijker.
De wig wil er niet naar onderen uit, en met meppen gaat alles vast zitten, werken van die kant is dus geen optie.

Zo te zien is de pen van staal, ik zou hem aan iets vastlassen om houvast te krijgen, de boel heetstoken met olie of kruipolie en de pen proberen aan het draaien te krijgen in de vork. Als er beweging in komt komt hij er ook uit.
/Marten

rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Is de conische expander moer los? Zo niet dan met een hamer & drevel van "boven" (dus van stuurkant richting de vorken) een flink mep geven om het los te krijgen.
Success
Jon

theodorus

Bericht door theodorus »

Zoals Marten al aan geeft .
Hiervoor is maar 1 manier ,maar daar heb je op zijn minst een goede gasbrander en een stevige bankschroef nodig.
als je die niet hebt vergeet het dan maar en zoek hulp bij iemand die de spullen wel heeft.
Om te beginnen het stukje stuur wat nog boven de vork uitsteekt weer zo goed als mogelijk is rond maken.
dan eerst de schroefdraad van de voorvork reinigen zodat je de conus die daar opzit er af kan draaien.
Als je dat lukt dan heb je de voorvork uit het frame. ik doe dan een massief stukje rond staal boven in de het uitstekende deel van de stuurpen zodat je het stukje stuur goed vast kan klemmen in de bankschroef.
je kan dan de buis waar het stuur in zit verhitten ,en dan bedoelen we dat hij echt heet gestookt moet worden.
Dan de vork met kracht kleine stukjes heen en weer te draaien , als je geluk hebt komt hij los en kun je hem steeds een stukje verder draaien en komt hij los.

de rode

Bericht door de rode »

zonder de pret te willen bederven ; lijkt het op de foto- of is de bovenbuis aardig verbogen [hol] :?:

Plaats reactie