Sturmey Archer K-naaf controlestift

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gazelle P

Sturmey Archer K-naaf controlestift

Bericht door Gazelle P »

Hallo allemaal,

Ik heb een technische vraag. Voor mijn Gazelle weer & wind waar een K-naaf op zit, is onlangs de controlestift kapot gegaan. Het kettinkje van de controlestift was zo roestig, dat deze afbrak. Nou heb ik het kettinkje los weten te draaien van de controlestift, waarna de controlestift er aan de ene kant van de fiets uitschoot, en ik het (overige deel van het) kettinkje aan de andere kant van de fiets in mijn hand had.

Wie kan mij adviseren over hoe ik dit het beste kan repareren? Ik heb de controlestift vergeleken met een andere, nieuwere, variant (SA 3 speed), maar die ziet er toch significant anders uit. De huls waar het kettinkje aan gemonteerd is, is anders bijvoorbeeld.
Bijlagen
IMG_7063.JPG
IMG_7062.JPG

m-gineering

Re: Sturmey Archer K-naaf controlestift

Bericht door m-gineering »

Gazelle P schreef: 13 dec 2020, 14.12 Hallo allemaal,

Ik heb een technische vraag. Voor mijn Gazelle weer & wind waar een K-naaf op zit, is onlangs de controlestift kapot gegaan. Het kettinkje van de controlestift was zo roestig, dat deze afbrak. Nou heb ik het kettinkje los weten te draaien van de controlestift, waarna de controlestift er aan de ene kant van de fiets uitschoot, en ik het (overige deel van het) kettinkje aan de andere kant van de fiets in mijn hand had.

Wie kan mij adviseren over hoe ik dit het beste kan repareren? Ik heb de controlestift vergeleken met een andere, nieuwere, variant (SA 3 speed), maar die ziet er toch significant anders uit. De huls waar het kettinkje aan gemonteerd is, is anders bijvoorbeeld.
is het kettinkje overzetten van de ene naar de andere controlestift niet een optie?
/Marten

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB »

Deze stift is inderdaad 2 delig en behoorlijk zeldzaam. Fijn als het asje nog recht is en de schroefdraad tussen de twee delen nog goed.
Nieuw kettinkje met een klein klinknageltje monteren is inderdaad de oplossing.
Al heel mooi dat je die stift hebt!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Gazelle P

Bericht door Gazelle P »

maartenB schreef: 13 dec 2020, 20.47 Deze stift is inderdaad 2 delig en behoorlijk zeldzaam. Fijn als het asje nog recht is en de schroefdraad tussen de twee delen nog goed.
Schroefdraad is inderdaad nog goed, dus te herbruiken. En hoe monteer ik het geheel terug? Ik heb flink zitten 'youtuben', maar kwam bij geen enkel filmpje tegen hoe de controlestift terug wordt geplaatst in zijn geheel.

m-gineering

Bericht door m-gineering »

Gazelle P schreef: 13 dec 2020, 21.15
maartenB schreef: 13 dec 2020, 20.47 Deze stift is inderdaad 2 delig en behoorlijk zeldzaam. Fijn als het asje nog recht is en de schroefdraad tussen de twee delen nog goed.
Schroefdraad is inderdaad nog goed, dus te herbruiken. En hoe monteer ik het geheel terug? Ik heb flink zitten 'youtuben', maar kwam bij geen enkel filmpje tegen hoe de controlestift terug wordt geplaatst in zijn geheel.
Deze naaf is ouder dan youtube. Staat er geen handleiding op Sturmey Archer heritage of Tony Hadland?
/Marten

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Je kan voor het monteren even kijken of de as van binnen vrij is .Dus dat je er doorheen kan kijken.
Ik geloof dat het asje waar de dunne schroefdraad doorheen moet kan draaien. Dat gebeurt niet zomaar maar ik heb wel eens gehad dat ik het dunne lange deel er in stak en daarmee het schroefdraadje krom boog.
.
Maar als je as vrij is kun je gewoon het lange deel aan de linker kant en de ketting aan de rechter kant er in steken en in het midden komen ze elkaar tegen en draai je ze op elkaar.

Groeten,
Maarten

Plaats reactie