ik ga een nieuwe achtervork in een fiets plaatsen
zou ik dit zelf kunnen doen of heb je daar special gereedschap voor nodig
sws moet ik soldeer koper hebben waar kan ik dit krijgen?
alvast bedankt voor de informatie
solderen fiets frame
solderen fiets frame
batavus transport(1932/33)
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
-
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: solderen fiets frame
Het lullige antwoord: als je het kan weet je wat je nodig hebt.
Uitgebreid antwoord: een reparatie kan moeilijker zijn dan een nieuw frame bouwen. Je moet weten hoe het frame in elkaar gezet is om het zonder schade uit elkaar kunnen halen, en dan moet je het ook weer recht in elkaar kunnen zetten zonder dat je de buizen naar de filistijnen stookt of het naderhand weer uit elkaar valt. Is allemaal te leren, maar je kunt beter beginnen bij de basis en het vervolgens moeilijker maken. Je moet in ieder geval een propaan-zuurstof of acetyleen-zuurstof brander hebben, de juiste soldeer en flux (wat je bij de gemiddelde lasboer kunt vinden maakt je niet gelukkig) en normaal gereedschap. Vervolgens zul je zien dat je heel veel hulpinrichtingen maakt om het leven te vereenvoudigen. Ik zou beginnen met heel veel youtube filmpjes te bekijken, als je snapt wat daar gebeurt ben je een eind op weg. Hirose (net overleden) is leuk, Rih (van der Kaaij, ook niet meer onder ons) interessant, en Paul Brodie is in ieder geval leerzaam (kijk ook op zijn website)
/Marten
Re: solderen fiets frame
Maarten Waarlé heeft ergens op dit forum (ik meen 1,5 jaar terug) een beschrijving gezet hoe hij een nieuwe achtervork in een Fongers 70 cm frame maakte. Hoe dan ook gaat het met zilversoldeer.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: solderen fiets frame
Een uitgebreid antwoord op deze vragen is te vinden op mijn site.
https://fietssite.jouwweb.nl/22 en https://fietssite.jouwweb.nl/23
Hier zijn ook veel filmpjes en links te vinden.
Het hanteren van een lasbrander vergt enige oefening.
Je leert niets van een schriftelijke cursus zwemmen.
Groet, Wiel
https://fietssite.jouwweb.nl/22 en https://fietssite.jouwweb.nl/23
Hier zijn ook veel filmpjes en links te vinden.
Het hanteren van een lasbrander vergt enige oefening.
Je leert niets van een schriftelijke cursus zwemmen.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: solderen fiets frame
Dat is een keuze, maar wat je uit elkaar haalt was ongetwijfeld met kopersoldeer in elkaar gezet
/Marten
-
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: solderen fiets frame
Ja , ik zou de methode met zilver en propaan als warmtebron (met gasfornuis als extra ) niet echt willen aanraden.
Het ging met veel ervaring en toch met moeite . Als je dat een eerste keer gaat doen gaat het zeker mis.
Ook het loshalen van de oude stukken achtervork uit de trapaslug deed ik met een speciaal vervaardigde boor.
Als je dat voor elkaar wil krijgen door te stoken dan blijft er van de trapaslug niets over. Alles wordt zacht en zal gaan scheuren.
In de lugs zitten ook pennen ter fixatie. Die moet je echt opsporen en uitboren. Anders is het stuk trekken een zekerheid.
Groeten,
Maarten
Het ging met veel ervaring en toch met moeite . Als je dat een eerste keer gaat doen gaat het zeker mis.
Ook het loshalen van de oude stukken achtervork uit de trapaslug deed ik met een speciaal vervaardigde boor.
Als je dat voor elkaar wil krijgen door te stoken dan blijft er van de trapaslug niets over. Alles wordt zacht en zal gaan scheuren.
In de lugs zitten ook pennen ter fixatie. Die moet je echt opsporen en uitboren. Anders is het stuk trekken een zekerheid.
Groeten,
Maarten
Re: solderen fiets frame
oke kortom een volgend hoofdtuk kwa solderen
ik had al wel door dat je het heter dan normaal moest maken vanwege de koper soldering
zitten er in de jaren 20 ook al pinnetjes in de lugs of toen nog niet?
ik laat het eerste even aan de kant leggen ik wil het niet graag verknallen dat zou jammer zijn
ik kom er later op terug ik denk pas volgendjaar
ik had al wel door dat je het heter dan normaal moest maken vanwege de koper soldering
zitten er in de jaren 20 ook al pinnetjes in de lugs of toen nog niet?
ik laat het eerste even aan de kant leggen ik wil het niet graag verknallen dat zou jammer zijn
ik kom er later op terug ik denk pas volgendjaar

batavus transport(1932/33)
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
gazelle transport(1925)
kestein transport (1931)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
-
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: solderen fiets frame
Het is eerder andersom. Vroege frames worden gesoldeerd in een kolenvuur, tussen stadsgas branders omringt door vuurvaste steen of door ze in een koperbad te dompelen. Om de buizen in de lugs te houden moet je ze fixeren en dat gaat dan het handigst met pennetjes. Anders moet je het frame in een mal solderen
(plaatje uit Bicycle repairing, google books)
- Bijlagen
-
- pinning.jpg (24.63 KiB) 618 keer bekeken
/Marten