Restauratie Gazelle bakfiets 1937, referentie/ tips/ fotos gezocht.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Brambaard

Restauratie Gazelle bakfiets 1937, referentie/ tips/ fotos gezocht.

Bericht door Brambaard »

Ik ben op dit moment bezig met het opknappen van een gazelle bakfiets met het framenummer 504317, als ik de lijst op de gazelle website goed heb gelezen is deze dan van een bouwjaar tussen 1936 en 1937. Ik ben altijd wel bezig geweest met het repareren van (moderne) fietsen, maar dit is weer een hele nieuwe uitdaging.

Maar ik begin vanuit volledig losse onderdelen, dus ik heb wat vragen waarvan ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik heb alle onderdelen die ik heb ondertussen opnieuw in de verf. En ben weer begonnen met de montage van het frame.

Maar omdat ik geen referentie heb, loop ik wat vast.

Dus mijn eerste vraag is: Heeft iemand hier eenzelfde model fiets? Ik zoek foto's van de montage van het remsysteem op het frame en misschien een foto van het frame aan de achterkant zodat ik het spatbord juist kan monteren.

Mijn tweede vraag is: er zit geen achterwiel bij. Kan ik hier ook een ander achterwiel inzetten? of is dit model/ serie afhankelijk? Dan weet ik waar ik naar kan gaan zoeken. Is het handrem gedeelte dan afhankelijk van het achterwiel of is dat weer aan te passen op elkaar?

Hetzelfde geld voor de voorspatborden, maar ik vermoed dat dit wel uitwisselbaar is over diverse modellen.

En vraag nummer drie:
Er zaten twee type lagers bij voor de voorwielen, 7mm en een maat groter. 8 of 9. Maar er lijken alleen 7mm lagers in de voorwielen te passen. Weet iemand waar de andere lagers van zouden kunnen zijn?

En de laatste vraag, ik twijfel nog over hoe ik de bak wil gaan maken, ik denk aan een open bak, maar heel misschien denk ik na over een dichte bak, maar mocht iemand dit model of een vergelijkbare hebben, wat zijn de afmetingen die de bak heeft.

Ik heb een foto bijgevoegd van de staat van het frame nu.

Alvast bedankt voor de hulp, tips en het lezen.
Bijlagen
IMG_20201209_093528.jpg

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Re: Restauratie Gazelle bakfiets 1937, referentie/ tips/ fotos gezocht.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hier heb je alvast wat referentie materiaal om door te bladeren :)

https://www.transportfiets.net/?s=gazelle+archief
https://www.transportfiets.net/2018/03/ ... couranten/

Er is momenteel weer een hoop materiaal gedigitaliseerd uit het Gazelle archief. Maar het gaat nog even duren eer ik dat allemaal op de site kan zetten.

Voor het achterwiel moet je letten op of het een 28" of 26" achterwiel is (voor en achter kunnen verschillen), de inbouwbreedte en de asdikte (10 of 12mm). Gazelle maakte eigen wielen met eigen merk naven. Die zijn 40 spaaks, terwijl de meeste andere bakfietsen 36 spaaks wielen hadden. Dat heeft geen invloed op het gebruik, maar als je hem echt origineel wilt houden weet je het verschil.

Wat kogels betreft, de grootste gaan in het algemeen in de trapas en in de stuuras. Gazelle gebruikte vaak 9/32" kogels in de trapas, ofwel 7,14mm. Andere merken gebruikte vaak 5/16" kogels, ofwel 7,93mm. Het is aan te raden om nieuwe kogels te gebruiken bij restauratie. 5/16" kogels zijn wat lastiger te vinden, maar als je online zoekt, vind je die ook wel.

Brambaard

Bericht door Brambaard »

Ontzettend bedankt! Hier kan ik weer wat verder mee. Geweldig!
Ik denk dat de andere kogels dan uit het missende achterwiel komen.

Ik kom via de links op: https://www.transportfiets.net/2011/11/ ... e-in-1938/ welke identiek lijkt aan het model waar ik aan werk.

Daar lijkt het op een groter achterwiel t.o.v. de voorwielen. Dus dan kan ik van 28" uitgaan denk ik.

Ik zie op alle foto's nog een stang tussen bak en frame zitten, wat is de functie daarvan?

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Brambaard schreef: 14 dec 2020, 10.08 Ontzettend bedankt! Hier kan ik weer wat verder mee. Geweldig!
Ik denk dat de andere kogels dan uit het missende achterwiel komen.

Ik kom via de links op: https://www.transportfiets.net/2011/11/ ... e-in-1938/ welke identiek lijkt aan het model waar ik aan werk.
Heeft jouw frame ook nog de integrale pomphaakjes aan de achterkant van de zadelbuis?
Daar lijkt het op een groter achterwiel t.o.v. de voorwielen. Dus dan kan ik van 28" uitgaan denk ik.
Ja, dat is dan 28 x 1,75". De combinatie 28 x 1,75" achter en 26 x 2,00" voor werd vaak toegepast bij bakfietsen.
Ik zie op alle foto's nog een stang tussen bak en frame zitten, wat is de functie daarvan?
Ik denk dat je de bakvastzetter bedoelt. Die is erg praktisch bij het parkeren en in- en uitladen, zodat de bak niet verdraait. Zie de onderstaande foto uit het Gazelle Archief Dieren (met dank aan Jan Cees Rutgers voor het digitaliseren), ook uit 1938:
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_b1.JPG
En gelijk nog maar wat meer details van dezelfde bakfiets:

Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_b4.JPG
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_b3.JPG
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_b2.JPG
En van de andere kant:
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403.JPG
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_2.JPG
Gazelle_bakfiets_24_Gazelle_Archief_Dieren_1938_fn555403_3.JPG
Vrij ongebruikelijk is dat deze een rechte zadelbuis heeft, en een zadel met enkele strop. Normaal was dat meestal een gehaakte zadelbuis, en zadel met dubbele strop.

Plaats reactie