Achtertandwiel met 1 5/16" schroefdraad? (of adapter insert van 1 3/8" naar 1 5/16")

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Achtertandwiel met 1 5/16" schroefdraad? (of adapter insert van 1 3/8" naar 1 5/16")

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Weet iemand misschien van het bestaan van achtertandwielen met 1 5/16" schroefdraad in plaats van de gebruikelijke 1 3/8"? Ik heb een hele mooie jaren '20 achternaaf, waar geen van mijn tandwielen op past. De uitwendige diameter van de schroefdraad is namelijk 33,4mm i.p.v. 34,9mm. Het is duidelijk dat er nieuwe schroefdraad op gezet is. die een maatje kleiner is. Maar nu tandwielen vinden die passen? En het liefst natuurlijk extra dikke transportfiets tandwielen (3/16", ofwel 4 a 4,5mm dik), maar een normale dikte zou ik ook al goed kunnen gebruiken.

Of misschien beter nog, zijn er inserts die je kunt gebruiken tussen beide schroefdraden?

rowejon

Re: Achtertandwiel met 1 5/16" schroefdraad? (of adapter insert van 1 3/8" naar 1 5/16")

Bericht door rowejon »

Hi,
De DSI binnenbanden zijn goed maar de buitenkant van de ventiel is met rubber gecoat.
https://www.internet-bikes.com/266171-d ... -dv-25-mm/
De ventiel is oude wets met rubber slangetje.
Gr
Jon

rowejon

Re: Achtertandwiel met 1 5/16" schroefdraad? (of adapter insert van 1 3/8" naar 1 5/16")

Bericht door rowejon »

Hi,
Excuses. Ik heb een reactie bij de verkeerde onderwerp geplaatst. OuderDOM!
Gr
Jon

m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 8 dec 2020, 08.30 Weet iemand misschien van het bestaan van achtertandwielen met 1 5/16" schroefdraad in plaats van de gebruikelijke 1 3/8"? Ik heb een hele mooie jaren '20 achternaaf, waar geen van mijn tandwielen op past. De uitwendige diameter van de schroefdraad is namelijk 33,4mm i.p.v. 34,9mm. Het is duidelijk dat er nieuwe schroefdraad op gezet is. die een maatje kleiner is. Maar nu tandwielen vinden die passen? En het liefst natuurlijk extra dikke transportfiets tandwielen (3/16", ofwel 4 a 4,5mm dik), maar een normale dikte zou ik ook al goed kunnen gebruiken.

Of misschien beter nog, zijn er inserts die je kunt gebruiken tussen beide schroefdraden?
Lijkt me uniek. Misschien dat als je wat meervoudige freewheels uit elkaar schroeft je iets kleins (eindkrans) vindt dat past. Voor fietsen zie ik verder alleen 30x1 voor BMX en 32x1 voor Franse jeugdfietsen. Iemand met een draaibank kan wel wat versieren, maar dan is het het handigst als je de naaf niet ingespaakt hebt
/Marten

Plaats reactie