Diameter rollen fietsketting.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fotomaan
Contacteer:

Diameter rollen fietsketting.

Bericht door Fotomaan »

Weet iemand wat de diameter van de rollen van een fietsketting is?
Er bestaan verschillende standaarden als het gaat om ketting. Eén daarvan is BS of Britisch Standard en de andere is ANSI.
De eerste heeft een roldiameter van 7,75mm en die van ANSI is groter.
Ik ga er van uit dat de fietsketting die in Europa verkocht worden rollen hebben met een diameter van 7,75. Dat is BS maar ik weet niet zeker of dat klopt.
De lengte- en breedtemaat van beide standaarden is 1/2" x 3/16" maar de diameter van de rollen en de ruimte tussen de schakels is anders.
De vraag komt voort uit de ervaring dat sommige kettingen van transportfietsen niet lekker over de tandwielen heengaat. Sommige slijten veel te hard en/of maken een raspend geluid.
Er zijn ook verschillende fabrikanten van tandwielen zijn geweest. Die tandwielen zien er op het oog ook niet allemaal hetzelfde uit maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze volgens een andere standaard gefabriceerd zijn.
Ik probeer er achter te komen welke combinatie ketting/tandwiel bij elkaar hoort. Een pragmatische benadering is voor de hand liggend maar meten is weten. :P
Dus als iemand mij kan vertellen wat de maat van de rol is heb ik iets om vanuit te gaan.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

marco verbaant

Re: Diameter rollen fietsketting.

Bericht door marco verbaant »

Dit is wat ik vind....
Renold rollenketting simplex 1/2 x 3/16 Synergy (verpakking 7,62 meter)
DIN/ISO ketting: 083B-1
Steek (P): 12,70 mm
Rol diameter (d1): 7,75 mm
Breedte tussen de binnenplaten (b1): 4,88 mm
Pin diameter (d2): 4,09 mm
Pin lengten (L): 11,40 mm
Pin lengte (Lc): 11,40 mm
Plaat hoogte (h2): 9,60 mm
Gemiddelde treksterkte (Qo): 8,9 kN (836 kg)
Gewicht per meter: 0,35 kg/mtr

Maar... ik ken maar twee échte maten in fietskettingen. 1/2 x 1/8" en 1/2 x 3/31". De eerste voor single speed en de tweede voor derailleurkettingen. De binnenmaat van de schalmpjes dan. Want de buitenmaat verschilt enorm voor het gebruiksdoel. Bijvoorbeeld 5 vit of 12 vit. Hoe meer kransjes hoe smaller de ketting.
Ik had nog nooit van 3/16" gehoord...

Fotomaan
Contacteer:

Bericht door Fotomaan »

Over derailleurketting is veel meer te vinden omdat die nog actueel is maar die 3/16" wordt niet meer op fietsen gebruikt.
Het gaat over tandwielen en kettingen voor transportfietsen en omdat daar geen markt meer voor is maakt enige kennis daaromtrent het makkelijker om naar het juiste spul te zoeken.
Er is nog genoeg NOS spul te koop maar het is een stuk goedkoper om spul per meter te kopen. Het is dan een vereiste te weten wat de goede maat is.
Ik ben van plan om de tandwielen en de kettingen die ik heb te gaan proberen. Met wat meetwerk kom ik waarschijnlijk ook een heel eind maar ik dacht er goed aan te doen om het eerste maar eens te vragen. 8-)

m-gineering

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 6 dec 2020, 12.17 Weet iemand wat de diameter van de rollen van een fietsketting is?
Er bestaan verschillende standaarden als het gaat om ketting. Eén daarvan is BS of Britisch Standard en de andere is ANSI.
De eerste heeft een roldiameter van 7,75mm en die van ANSI is groter.
Ik ga er van uit dat de fietsketting die in Europa verkocht worden rollen hebben met een diameter van 7,75. Dat is BS maar ik weet niet zeker of dat klopt.
Ansi is DIN 8188, en ook hier te koop. Roldiameter is 7.95, tussenruimte met 3.96 weer iets minder. De andere norm is DIN 8187
/Marten

Fotomaan
Contacteer:

Bericht door Fotomaan »

Het is ook i.v.m. de tussenruimte dat ik denk dat het BS moet zijn voor transportfietsen omdat de tussenruimte dan 4,88mm is.
De dikte van de tandwielen varieert van merk tot merk maar 3,96mm is voor de meeste tandwielen te smal.
Als het goed is dan hebben rollen van 1/2" x 1/8" kettingen, voor toerfietsen een diameter van 5/16" wat 7,9375mm is. Dat zou ANSI kunnen zijn?
Het komt mij vreemd voor dat kettingen voor toerfietsen volgens een andere standaard, ANSI, zijn gemaakt dan die voor transportfietsen, BS.
Of zou het zo zijn dat iedere fabrikant vroeger zelf wat uitzocht om mee te gaan werken? Dat zou betekenen dat er altijd gecontroleerd moet worden welke ketting wel of niet geschikt is voor de verschillende transportfietsen die er nog rondrijden.
En ook dat de achtertandwielen geselecteerd dienen te worden.
Aanstaande vrijdag ga ik mijn voorraadje tandwielen en kettingen eens aan een nadere inspectie onderwerpen. Wellicht brengt dat licht aan de horizon :)

Fotomaan
Contacteer:

Bericht door Fotomaan »

Het blijkt dat er ook al iemand anders aan het meten is geweest :)
https://bicycles.stackexchange.com/ques ... ns-rollers
Als ik daar de commentaren bij lees lijkt het niet aan te komen op 0,1mm meer of minder maar er wordt dus inderdaad uitgegaan van British Standard.
Ondertussen blijft het zo dat niet alle nieuwe ketting en tandwiel combinaties het lekker doen.
Wat er overblijft is om er proefondervindelijk achter te komen.
Als het ‘schraapt’ óf een andere ketting óf een ander tandwiel proberen net zolang totdat het wél goed is. 8-)

m-gineering

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 6 dec 2020, 23.35 Het komt mij vreemd voor dat kettingen voor toerfietsen volgens een andere standaard, ANSI, zijn gemaakt dan die voor transportfietsen,
Standaarden beginnen ergens en als ze aanslaan verspreiden ze zich. Als je transportfietsketting ergens anders geboren is dan de tourfietsketting kunnen dit soort verschillen optreden. Ook behoorlijk recente auto's kunnen nog een mix zijn van metrische en niet metrische boutjes ;)
/Marten

Plaats reactie