Er bestaan verschillende standaarden als het gaat om ketting. Eén daarvan is BS of Britisch Standard en de andere is ANSI.
De eerste heeft een roldiameter van 7,75mm en die van ANSI is groter.
Ik ga er van uit dat de fietsketting die in Europa verkocht worden rollen hebben met een diameter van 7,75. Dat is BS maar ik weet niet zeker of dat klopt.
De lengte- en breedtemaat van beide standaarden is 1/2" x 3/16" maar de diameter van de rollen en de ruimte tussen de schakels is anders.
De vraag komt voort uit de ervaring dat sommige kettingen van transportfietsen niet lekker over de tandwielen heengaat. Sommige slijten veel te hard en/of maken een raspend geluid.
Er zijn ook verschillende fabrikanten van tandwielen zijn geweest. Die tandwielen zien er op het oog ook niet allemaal hetzelfde uit maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze volgens een andere standaard gefabriceerd zijn.
Ik probeer er achter te komen welke combinatie ketting/tandwiel bij elkaar hoort. Een pragmatische benadering is voor de hand liggend maar meten is weten.

Dus als iemand mij kan vertellen wat de maat van de rol is heb ik iets om vanuit te gaan.