Pagina 1 van 1

Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 26 nov 2020, 09.23
door RobvanO
Ik heb een (oude) Gazelle Kwikstep deelfiets.
Nu wil ik in het achterwiel een Sachs Duomatic 2-versnellingsnaaf met terugtraprem monteren.
In het 22-inch RVS-achterwiel en de naaf is plaats voor 2 x 14 = 28 spaken.
De nieuwe naaf is iets groter dan de oude Sachs-naaf met alleen terugtraprem.
Er moeten dus andere spaken in.
- Wie weet wat de lengte van de spaken is die ik nodig heb?
- En, moet ik de spaken twee- of driemaal laten kruisen?

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 26 nov 2020, 10.42
door rowejon
Hi,
Gebruik een spaak calculator, bij voorbeeld

https://www.sapim.be/spoke-calculator

Voor een achterwiel zal ik 3 over kiezen
Gr
Jon

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 26 nov 2020, 12.33
door m-gineering
RobvanO schreef: 26 nov 2020, 09.23 Ik heb een (oude) Gazelle Kwikstep deelfiets.
Nu wil ik in het achterwiel een Sachs Duomatic 2-versnellingsnaaf met terugtraprem monteren.
In het 22-inch RVS-achterwiel en de naaf is plaats voor 2 x 14 = 28 spaken.
De nieuwe naaf is iets groter dan de oude Sachs-naaf met alleen terugtraprem.
Er moeten dus andere spaken in.
- Wie weet wat de lengte van de spaken is die ik nodig heb?
- En, moet ik de spaken twee- of driemaal laten kruisen?
28 spaken en een kleine velg? Dan zeker geen kruis 3 ;)

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 4 dec 2020, 12.10
door RobvanO
Dank voor de reacties!

Ik ben er inmiddels uit. En het wiel is inmiddels gespaakt.

Via de site: https://www.sapim.be/spaaklengteberekening
en met behulp van een goede schuifmaat ben ik tot een spaaklengte van 222 mm gekomen. Eigenlijk zou het 223 mm moeten zijn, maar er zijn kennelijk alleen spaken leverbaar met lengtes van 222 of 224.

Misschien helpt dit ook nog:
- Om de binnendiameter van de velg, met de oude naaf nog in het wiel, op te kunnen meten heb ik een metalen hulpconstructie moeten maken, want je kunt niet 'vlak' meten.
- Let wel op dat de gebruikte asmoeren van de Sachs Duomatic-naaf iets groter zijn dan van de standaard Sachs-naaf.
- De spaaklengte wordt gemeten van de binnenkant van de (haakse) kop tot het einde van de schroefdraad.
- Ik heb uiteindelijk RVS-spaken genomen, omdat de verzinkte stalen spaken even niet leverbaar waren. Verzinkte spaken schijnen wél iets sterker te zijn....

Samenvatting:
- 22 inch RVS-velg (Gazelle - Van Schothorst, 1mm dikte) met 28 gaten
- 28 nippels (dikte: 4mm, lengte 14mm = normale lengte)
- Sachs Duomatic naaf (28 gaten)
- Spaken kruisen tweemaal
- 28 spaken (14G 2 mm), lengte: 222mm


(prima geholpen bij Vlechtservice.nl in Utrecht-Overvecht, en het was handig dat ik in de buurt woon, kwartiertje fietsen)

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 25 mar 2021, 10.43
door kdenboer
Goedemorgen,

Ik heb een vraag of de verlichting van de Gazelle Kwikstep 22 inch fiets.
De verlichtingsverbinding bij het deelbare gedeelte van het frame is defect.
De connector bij het achterste gedeelte, wat zorgt voor de verlichting naar het achterlicht, ontbreekt.
Kan iemand mij informatie, evt. met foto, informatie verschaffen hoe dit in originale staat er uit ziet.
Alvast heel erg bedankt.
Ik zie de reactie graag tegemoet.

M.vr.gr
Kees

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Geplaatst: 25 mar 2021, 14.02
door RobvanO
Ik heb twee Kwiksteps, met bij de eerste ook een defect koperen contact. Maar die in de tweede die is nog origineel. Ik ga hem proberen na te maken. Ik heb inmiddels een paar kleine koperen plaatjes (20mm x 20mm) met een dikte van 0,5mm. Dat moet lukken. Ik zal proberen dit weekend foto's te maken. Misschien kun je daar alvast mee verder. En dan de rest....
Zit de draad (vanaf de dynamo) nog wel in de framebuis?
En zit het rubberen blokje waar het koperen contact opgeschroefd zit nog op zijn plaats?
En is de draadverbinding naar achter nog verder goed? Ik heb die gereviseerd door een koperen houtschroef op maat te zagen, de kop af te ronden en verder de schroefdraad af te vijlen (ronddraaien in boormachine langs een metaalvijl), vervolgende de kern te doorboren en daarin de draad naar achteren vast te solderen....
Wordt vervolgd.