Raleigh 215033

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben
Berichten: 718
Lid geworden op: 7 jun 2012, 13.23

Re: Raleigh 215033

Bericht door Michiel Röben » 16 okt 2015, 17.53

Ha Maarten,
Het punt is dat ie plat moet zijn zoals de Engels vroege dekmoeren... Anders werkt de expander niet die zoals je weet op de voorvorkbuis zit zoals bij de dure modellen van Fongers. Ik bedoel geen expander die je boven op het stuur kunt spannen. Snappie? De Halfordfiets heeft ook zo'n platte borgmoer met 2 gaatje zodat je er een sleutel met van de pinnetjes op kan zetten. Zal morgen even een foto plaatsen.

Groeten,
Michiel ;)

Maarten Waarlé
Berichten: 1300
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Raleigh 215033

Bericht door Maarten Waarlé » 16 okt 2015, 20.26

Ok, ja daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar als de schroefdraad maar overeenkomt dan is het moeilijkste voor elkaar. De buitenvorm kan dan nog altijd aangepast/afgedraaid/ aangesoldeerd worden.

Groeten,
Maarten

Michiel Röben
Berichten: 718
Lid geworden op: 7 jun 2012, 13.23

Re: Raleigh 215033

Bericht door Michiel Röben » 17 okt 2015, 09.36

Ja daar kan ik me dan ook iets van voorstellen, dus maar op zoek naar passende 25 mm binnenbuismaat. Dan moet ik of de vork er uithalen en meenemen naar bijvoorbeeld Charles (lees je mee Charles) Ik denk dat ik daar de meeste kans maak om een moer te vinden die zou kunnen passen. Maar ook andere fiets experts iemand een idee waar ik een afdek moer kan vinden voor een 24/25 mm voorvork buis?

Groeten,
Michiel ;)

Maarten Waarlé
Berichten: 1300
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Raleigh 215033

Bericht door Maarten Waarlé » 31 jul 2018, 17.37

Ik ben maar eens verder gegaan met het oplappen van m`n 1908 Raleigh damesfiets.

Ze stond al weer een kleine drie jaar hier binnen en ik zocht een klusje zonder al te veel hoofdbrekens. Ook wel eens leuk!

De grootste uitdaging bij deze fiets vormde de wielen. Door de een of andere in de vernieling geholpen jaren terug en gelukkig daarna toch als fiets bewaard gebleven.
Zowel voor als achtervelg waren zo krom dat ze niet meer een rondje door de vork konden afleggen zonder vast te lopen.
Ik heb de voorvelg uitgespaakt met de gedachte dat ik dan makkelijker de deuken kon bewerken. Nadeel van het los maken van de naaf is dan wel dat je niet meer kan rond draaien ter controle. En een losse velg is lastig te controleren op rondheid.
velg Raleigh.jpg
Ik heb enkele klosjes met de profielen van de velg gemaakt en deze in een blok gezet.
Dit werkt vrij goed om deuken (''stoepranden'') uit de velg te krijgen.
Ook de zijlingse slingers zijn hiermee te corrigeren.
mal voor rechtmaken.jpg
mal voor recht maknen 2.jpg
Ik heb daarna ook nog veel gecorrigeerd met een rubber hamer.
Met name waar bij het draaien een het wiel je ziet dat de ene kraal van de velg rond loopt en de andere ten opzichte van die kraal ter plaatse ineen duikt of op bolt.
Dan kan je met flinke klappen een correctie maken.
Grote vervormingen haal je met het spannen van de spaken er niet uit zonder andere bijwerkingen. Je kan dan veel beter de velg mechanisch (rubber hamer of klem) rond maken.

Nu is de velg zo dat je op een enkele plek een lichte slingering ziet. Te weinig eigenlijk om over te schrijven.

Ik heb de voorkant van de fiets ook maar eens wat opgepoetst en voorzien van een band.
043 (533x800).jpg
voorkant Raleigh.jpg
Het wordt daarmee een veel belovend ding. Mooi nikkel oude transfers en biezen.
Raileigh balhoofd.jpg
Zelfs de remblokjes lijken van de eerste montage.
En Nederlands geleverd. De kroon van Wesling ,de Amsterdamse Raleigh Importeur kwam onder een zwart laagje vandaan.
Wesling.jpg
Echt de moeite waard om weer iets van te maken.

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1218
Lid geworden op: 1 jun 2012, 18.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Raleigh 215033

Bericht door asterduc » 31 jul 2018, 18.25

Heel geslaagd Maarten.

Het rechten van een 'net-niet-total loss' velg heb ik ook eens gedaan op eenzelfde manier.
Waarbij jouw klosjes model wel wat professioneler en meer gesofistikeerd oogt dan bij mij het geval was ;)
velg rechten.jpg
Het was een aluminium Lepper velg van de Gazelle Sport Licht uit 1957 van Leen Spek.
Leen had een fietsenzaak in Alblasserdam, hij was de derde generatie maar heeft ondertussen de zaak gesloten.
Tijdens een val heeft hij niet alleen het achterwiel zwaar gehavend maar ook zijn heup gebroken. Een prothese wou hij niet, de heup moest 'origineel' blijven zei hij laconiek. Daarom heb ik beslist om de velg en de speciale Campagnolo Sport derailleur niet te vervangen maar wel te herstellen, zodat de fiets ook origineel bleef :D
het wordt hier in Antwerpen alsmaar GAZELLEger

https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1462216519

Maarten Waarlé
Berichten: 1300
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Raleigh 215033

Bericht door Maarten Waarlé » 31 jul 2018, 20.45

Mooi verhaal Ed,
En opvallende gelijkenis in methodiek!

Groeten,
Maarten

Durabo88
Berichten: 2141
Lid geworden op: 2 jun 2012, 22.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh 215033

Bericht door Durabo88 » 1 aug 2018, 21.10

Ik heb het speciaal gereedschap van Cyclus voor dit soort klusjes. Komt overeen met de foto in onderstaande link:
https://www.internet-bikes.com/12532-cy ... reedschap/
De kans deed zich een keer voor om het van een andere hobbyist goedkoop over te kopen. Heb 'm inmiddels één keer gebruikt bij en smalle alu velg. Weet niet of hij ook op brede stalen velgen te gebruiken is. Je trekt 'm net iets verder door dan mooi rond en bij het ontspannen zou hij dan goed terug moeten veren. Althans bij mij ging het goed.
Sportief fietsend!

Maarten Waarlé
Berichten: 1300
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Raleigh 215033

Bericht door Maarten Waarlé » 2 aug 2018, 14.04

Ah, dat is leuk. Ook weer het zelfde principe.

Ik heb bewust gekozen om het profiel zoveel mogelijk overeen te laten komen met de velg.
maar kan me ook voorstellen dat platte of vierkante aangrijp punten ook net zo goed werken.
Staal zal wel wat weerbarstiger zijn en het hangt ook wel af van de mate van vervorming natuurlijk.
In de achtervelg van m`n Raleigh die ik nog moet recht maken zitten minder willekeurige vervormingen. Het wiel is ook min of meer recht maar de deuken die er in zitten zijn wel met een geknikte kraal. en benieuwd of die er nog uit gaan...Misschien moet ik die knikken dicht lassen en bijslijpen.

Groeten,
Maarten

Michiel Röben
Berichten: 718
Lid geworden op: 7 jun 2012, 13.23

Re: Raleigh 215033

Bericht door Michiel Röben » 2 aug 2018, 18.58

Ik was het al weer helemaal vergeten Maarten. Zit tot over mijn oren in de motorolie dit seizoen... Mooie fiets wordt dat zeg. Ik heb eventueel wel een leuk ruilobject voor die dame op leeftijd. Ik heb een raleigh heren uit 1920 waar ik nooit op rijd. Ik heb immers de kruisframe Raleigh en dat was echt een wensdroom die uit kwam. RVS velgen origineel uit de tijd. Als het wat is laat het weten. Verder toch maar wat ruimte maken voor een werkbank. Ik kan niet meer zonder. Ik hou genoeg fietsen over om door te kunnen fietsen.Het Oosten van het land trekt me dan weer wel net zoals vorig jaar. Misschiel nu eens op de ruitframe raleigh die ik toen in Gent bij me had. Zo tragisch verloren van Maarten met zijn 3 versnellingen en meer kracht in de benen... En ik maar denken dat ik snel ging hahaha. Spreek jullie snel weer. En succes met het opknappen van deze strakke Engelse dame. Ik heb een zwak voor die eigenwijze eilandbewoners zoals je weet.

Hartelijke groeten, Michiel ;)

Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jul 2012, 01.39
Locatie: Haarlem

Re: Raleigh 215033

Bericht door Coleine » 10 aug 2018, 18.38

Wonderschone machine Maarten! :D
Heeft u een Juncker? Stuur me een foto, framenummer en bouwjaar volgens de achternaaf door. Help mee om Juncker-frames dateerbaar te maken :D

Plaats reactie