Xtraordinary stoeien met buizen

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 1282
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Maarten Waarlé » 2 jul 2018, 10.30

De veer van de Roermondse Xtraordinary heb ik in de tekening gezet in rood.
Duidelijk is dat de maten van de hefbomen korter zijn maar dat de positie van het zadel toch zo`n beetje het zelfde blijft.
002 (800x533).jpg

bartje
Berichten: 128
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door bartje » 18 jul 2018, 09.00

Hallo Maarten,

Het resultaat van alle werkzaamheden is zeer geslaagd.

Het namaken van de veer en de eigen (aangepaste) versie van de bevestiging is wonderwel gelukt. Ook ben je weer creatief geweest in het bedenken van een zelfgemaakt buigapparaat.

De vraag die ik me wel stel is of ze indertijd wel over verschillende soorten en kwaliteiten staal beschikten. Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat ze toen al van legeringselementen gehoord hadden. Of zie ik dit verkeerd?
De veer en andere staalsoorten die ze gebruikten zou dit niet gewoon staal geweest zijn met een bepaald percentage koolstof? Het percentage koolstof heeft immers een invloed op de mechanische eigenschappen van staal.

Groeten,
Bart

Maarten Waarlé
Berichten: 1282
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Maarten Waarlé » 18 jul 2018, 20.54

Hallo Bart,

Dank voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik ook tevreden ben tot nu toe.
En als het niet na mijn zin is blijft het in de weg zitten. Dat is nog niet tot nu toe.

Ik heb me ook steeds afgevraagd hoe ver ze waren met legeringen en kennis van staal en koolstof. Ik vermoed dat ze richting 1900 steeds meer kennis hadden en toepaste.

Als je de buisdikte van vroege backbones bekijkt dan is wel duidelijk dat ze het nog erg van materiaal dikte moesten hebben. anderzijds werden er wel delen gehard . lagerschalen in eerste plaats maar dan vaak ook hele naven omdat er van losse schalen vaak geen sprake was.
Ik heb diverse originele onderdelen met een vijlproef behandeld en vaak is het zo hard dat je er niets af kan nemen.

De originele veer waarvan ik de maten heb genomen is niet uitzonderlijk hard of onbuigzaam is me opgevallen. Op de foto een stukje terug in deze mails is ook te zien dat de vorm wat doorgezakt is (de foto op de eikenvloer met backbone). Overigens is die veer ook gebroken en gelast in een van de krullen. De merknaam staat er in dus het zal wel origineel 1884 zijn. Het bouwjaar van die fiets.

Het zou goed zijn om nog een veer te buigen met harder materiaal.
Bij zitproeven die ik laatst genomen heb (flink in-veren als op een slechte weg) zakte de veer uiteindelijk een of twee mm dichter op de backbone. Nu is de veer nog van de afmetingen van 67kg (12 stone) maar ik ga nog een veer buigen die overeenkomt met de Roermondse blauw gele fiets.
Doordat de armen dan korter zijn is het doorbuigen met mijn 83 kg dan mogelijk niet aan de orde.
Buigt het dan toch nog door dan moet ik gaan zoeken naar staal met meer koolstof.
De diameter van de staf is 9 mm . Een beetje vreemde maat voor de gemiddelde leverancier.

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 611
Lid geworden op: 24 okt 2014, 11.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk » 18 jul 2018, 20.59

Legeringen kwamen pas in gebruik rond 1900. In de VS was de eerste toepassing van gelegeerd staal voor fietskettingen in 1898. Maar ook met alleen koolstof is al een groot spectrum aan kwaliteiten mogelijk, afhankelijk o.a. van het koolstofpercentage en de warmtebehandeling. Iedere toepassing heeft weer een andere ideale combinatie van die factoren. Dat staat nog los van natuurlijke onzuiverheden uit de ertsen afkomstig.

bartje
Berichten: 128
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door bartje » 18 jul 2018, 21.19

Ter info: toepassingen van ongelegeerd staal ten opzichte van het koolstofpercentage.
ScreenHunter_130 Jul. 18 22.08.jpg
Constructiestaal
Van de drie staalsoorten is constructiestaal de meest gebruikte. Het heeft een koolstofgehalte van maximaal 0.25 procent, afhankelijk van de chemische samenstelling en de toepassing van het materiaal. Bekende constructiestalen zijn S235, S275 en S355. Toepassing is zeer divers, zo wordt staal onder andere gebruikt voor bruggen, constructiewerken, schepen, trailers, graafmachines, gebouwen, treinen en werktuigen.

Constructiestaal heeft (globaal) de volgende kenmerken:

- Laag koolstofgehalte
- Relatief zacht materiaal
- Goed koud en warm te vormen
- Goede lasbaarheid (zonder hard / bros te worden)
- Grote rek

Machinestaal

Machinestaal heeft een koolstofpercentage tussen 0.3 en 0.6 procent. Het is een laaggelegeerde staalsoort met tussen de 1.5 en 5 procent aan legeringselementen (zoals chroom, vanadium, nikkel en molybdeen). Zoals de naam al doet vermoeden wordt dit veel toegepast voor machines en dan voornamelijk voor de inwendige onderdelen. Hierbij valt te denken aan tandwielen of koppelingen.

Machinestaal heeft de volgende globale kenmerken:

- Sterker en harder
- Goed te snijden
- Moeilijk te vervormen (koud niet mogelijk, warm slechts beperkt)
- Hardingsverschijnselen bij het lassen


Gereedschapstaal

Gereedschapstaal heeft een koolstofpercentage tussen 0.6 en 1.5 procent. Het is een hoog gelegeerde staalsoort met meer dan 5 procent aan legeringselementen. Gereedschapstaal wordt ook wel snelstaal of High Speed Steel (HSS) genoemd. Het materiaal behoudt ook bij hogere temperaturen zijn hardheid en is daardoor zeer geschikt voor gereedschap dat heet kan worden, zoals metaal- en betonboren, hamers, snijgereedschap, tasters en meetgereedschap. De sterkte en hardheid worden onder andere bepaald door de chemische samenstelling van het materiaal en verhittingsprocessen.

Gereedschapstaal heeft de volgende globale kenmerken:

- Zeer sterk en hard
- Slijtvast
- Bestendig tegen stoten

Plaats reactie